سرمایه فکری
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر اجزا سرمایه فکری بر ابعاد عملکرد مالی شرکتهای دولتی وابسته به وزارت نیرو در شهرستان همدان است.
ابزار گرد آوری اطلاعات تحقیق شامل پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس و پرسشنامه ۲۶ سوالی طراحی شده برای سنجش ابعاد عملکرد مالی است که روایی آن با روش تحلیل عاملی با چرخش واریمکس ۲/۸۰ و ضریب آلفای کرونباخ آن ۷/۹١ محاسبه شده است.
در این پژوهش نخست، اجزا سرمایه فکری شامل سرمایه ارتباطی، سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی شرکتهای مورد مطالعه اندازه گیری گردید و سپس با استفاده از آزمونهای همبستگی و تحلیل رگرسیون میزان تاثیر آنها بر هر یک از ابعاد عملکرد مالی شامل کنترل هزینه، مدیریت ارزش و کنترل ریسک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج تحقیق حاکی از آنست که در سطح اطمینان ۹۵ درصد، تاثیر اجزا سرمایه فکری بر ابعاد عملکرد مالی مثبت و معنادار بوده و توانایی پیش بینی آن‏‌ها را دارد.
امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‏‌‌های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری‏‌‌های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و .
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
برای سنجش پایایی پرسشنامه از معیار آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی سازه از آزمون بارتلت استفاده شد؛ و نتایج، پایایی و روایی مناسب ابزار را نشان داد.
همچنین، روایی محتوایی پرسشنامه با توجه به‏نظرات اساتید مدیریت و تعدادی از مدیران وکارشناسان مورد مطالعه تایید شد.
۸ به منظور سنجش تاثیر متغیرها استفاده شد.
یافته‏‌‌های مقاله حاضر نشان دهنده ارتباط مثبت و مستقیم اجزا سرمایه فکری( سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای) با ایجاد مزیت رقابتی و همچنین با محرک‏‌‌های نوآوری در شرکت‏‌‌های مورد مطالعه بود.
همچنین، نتایج نشان داد مزیت رقابتی نیز با محرک‏‌‌های نوآوری رابطه مثبت دارد.
بنابراین، اجزا سرمایه فکری از طریق ایجاد مزیت رقابتی با محرک‏‌‌های نوآوری به شکل غیرمستقیم در رابطه است.

منبع : مقاله سرمایه فکری





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: